TOL oh TOL


Hmmm...... semasa dekat pilihanraya yang lepas, saya dapat banyak email. Ada email yang elok, ada juga yang hampeh. Tapi saya tertarik dengan satu email yang dihantar mengenai TOL. tak kira la tol apa, utara selatan ke, Sg besi ke, Damansara Puchong ker .... janji TOL.

Untuk 12 hari sahaja ( sepanjang Tahun Baru Cina ) kutipan TOL adalah RM 105j. Mak aih..... 105j tu. bukan 105 ribu. Ini menunjukkan bahawa bilangan kenderaan yang ada sekarang sudah terlalu banyak.

Kalau kita baca keratan tersebut, jumlah yang telah didapati oleh pemegang konsesi TOL ni dah melebihi daripada apa yang telah dibelanjakan. Rasional ke kalau TOL dinaikkan lagi ? Yang ada sekarang pun dah membebankan. Bayangkan pulak kalau TOL terus naik.

Kita faham, pemegang konsesi merupakan sebuah syarikat. Maltlamat utama sebuah syarikat adalah untuk mendapatkan keuntungan. Kita juga faham jika pemegang konsesi tidak menaikkan TOL, kerajaan terpaksa membayar pampasan. Itu dulu. Semasa lebuhraya baru nak dibuat. Kita mungkin tak terfikir jumlah kenderaan yang menggunakan lebuhraya naik secara mendadak. Kita faham, perjanjian adalah perjanjian. Namun begitu perjanian tersebut harus dilihat kembali. Dalam keadaan semasa, pemegang konsesi telah berjaya membuat keuntungan yang tinggi, apa salahnya jika TOL sekarang dikekalkan jika tidak boleh dikurang. Rugikah syarikat jika ia bertindak demikian.

Kita bersuara, kita beri pendapat. Tapi...... adakah pendapat kita didengar .... ???

0 comments: